Tags

, , , , , , , , , , , , , ,


Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου 2002

Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου 2002

Αν και οι Φοίνισσες ήταν ένα από τα πιο πολυδιαβασμένα και πολυσχολιασμένα έργα του Ευριπίδη στην αρχαιότητα και το Βυζάντιο (ανήκαν στη λεγόμενη Βυζαντινή Τριάδα μαζί με την Εκάβη και τον Ορέστη και έχουν ένα από τα πλουσιότερα corpus σωζόμενων αρχαίων Σχολίων), δεν είχαν την ίδια τύχη τη σύγχρονη εποχή.

Για πολλά χρόνια οι φιλόλογοι υιοθετούσαν λίγο-πολύ την κρίση του αρχαίου Σχολιαστή ότι το έργο είναι γεμάτο εντυπωσιακά επεισόδια και λαμπρά σκηνικά ευρήματα, είναι όμως παράλληλα και παραπληρωματικόν, δηλαδή παραφουσκωμένο και χωρίς ενότητα και συνοχή.

Τα τελευταία χρόνια το κλίμα άλλαξε. Οι φιλόλογοι αντιλήφθηκαν ότι το αριστοτελικό μοντέλο της ροής των επεισοδίων κατὰ τὸ εἰκὸς καὶ τὸ ἀναγκαῖον δεν δέσμευε κατανάγκην τους αρχαίους τραγικούς, οι οποίοι μπορούσαν να δομούν τα έργα τους στη βάση σχέσεων αντιπαράταξης, αντίθεσης, παραλληλισμού, συμμετρίας, αντικατοπτρισμού κλπ ανάμεσα στις διάφορες δομικές μονάδες. Οι φιλόλογοι επίσης σήμερα αντιλαμβάνονται καλύτερα τον ρόλο του χορού ως εγγυητή συνοχής και ενότητας στη δράση, αφού μέσα από τα άσματά του προβάλλεται σε τρισδιάστατη μορφή (με αναγωγές στο παρελθόν και το μέλλον του μύθου) η θεματολογία του έργου, την οποία τα επεισόδια δραματοποιούν.

Ακολουθούν περιλήψεις εφτά αξιόλογων εργασιών για τις Φοίνισσες, τις οποίες ετοίμασε η αγαπητή συνάδελφος Κατερίνα Μικελλίδου και ο γράφων προς όφελος των φοιτητών της ΕΛΛ 411: Αρχαίο Ελληνικό Θέατρο Ι (Τραγωδία) του Προγράμματος “Σπουδές στον Ελληνικό Πολιτισμό” του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου.

Μπορείτε να κατεβάσετε το αρχείο σε μορφή pdf από δω.

Οι εργασίες που συνοψίζονται είναι οι εξής:

  1. Zeitlin, F. I. 1990. ‘Thebes: Theater of Self and Society in Athenian Drama’, in J. J. Winkler and F. I. Zeitlin, edd., Nothing To Do with Dionysos? Athenian Drama in Its Social Context, Princeton: 130–67. (Περίληψη: Κ.Μ.)
  2. Burian, P. 2009. ‘City, Farewell! Genos, Polis and gender in Aeschylus’ Seven Against Thebes and Euripides’ Phoenician Women’, στο D. McCosκey & E. Zakin (επιμ.), Tragedy and Sexual Difference, Albany, NY: 16–45. (Περίληψη: Α.Π.)
  3. Arthur, M. B. 1977. ‘The choral odes of the Phoenissae’, HSCPh, 81, 163–85. (Περίληψη: Κ.Μ.)
  4. Conacher, D. J. 1967. ‘Themes in the Exodus of Euripides’ Phoenissae’, Classical Association of Canada, 21, 92–101. (Περίληψη: Κ.Μ.)
  5. Swift, L. A. 2009. ‘Sexual and familial distortion in Euripides’ Phoenissae’, Transactions and Proceedings of the American Philological Association 139: 53–87. (Περίληψη: Α.Π.)
  6. Podlecki, A. J. 1962. ‘Some themes in Euripides’ Phoenissae’, Transactions and Proceedings of the American Philological Association 93: 355–73. (Περίληψη: Α.Π.)
  7. Scodel, R. 1997. ‘Teichoscopia, catalogue, and the female spectator in Euripides’, Colby Report 33.1: 76-93.  (Περίληψη: Α.Π.)
Advertisements