Tags

, , , , , , , ,


Συγκεντρώνω εδώ — περισσότερο με τη λογική του “τι έκανες στον πόλεμο, μπαμπά” (περί πολέμου πρόκειται, μην έχετε αμφιβολία) — μια σειρά από κείμενα που πρωτοδημοσιεύθηκαν στο Facebook με αντικείμενο την πρωτοφανή κρίση που ξέσπασε στη δημόσια εκπαίδευση της Κύπρου το καλοκαίρι του 2018.

Γιατί γράφτηκαν τα κειμενάκια αυτά; Όχι διότι προσδοκούσα να ασκήσω οποιαδήποτε πραγματική επιρροή ή επειδή διέθετα περίσσεια χρόνου. Γράφτηκαν διότι δεν ήθελα η συνείδησή μου να μου απευθύνει τη σοφόκλεια μομφή:

οὐκ ἦσθ᾿ ἵν᾿ ἡμεῖς, ἀλλ᾿ ἀπῆσθ᾿ ἵν᾿ οὔ σ᾿ ἔδει (Φιλ. 379).


ΕΞΟΡΘΟΛΟΓΙΣΑΤΕ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΙΝ!

Στόχος, ακούω, είναι ο εξορθολογισμός της δημόσιας εκπαίδευσης. Κίνητρο, η βελτίωση της σχέσης κόστους-οφέλους. Κάλλιστα! Ιδού δέκα σημεία αφετηρίας:

1. Απαλείψτε κάθε μορφή εξάρτησης από την Εκκλησία, κάθε μορφή θρησκευτικής χειραγώγησης (εκκλησιασμοί, αγιασμοί, θρησκευτικές γιορτές, θρησκευτικές αργίες, μάθημα θρησκευτικών με κατηχητικό χαρακτήρα) και επιβάλετε ένα τω όντι κοσμικό μοντέλο εκπαίδευσης προσηλωμένο στην ευρωπαϊκή πολιτότητα.

2. Εκμοντερνίστε αναλόγως τα αναλυτικά προγράμματα, τις μεθόδους διδασκαλίας και αξιολόγησης και το εκπαιδευτικό υλικό.

3. Δημιουργήστε και επιβάλετε χωρίς χρονοτριβή Εθνικά Επίπεδα, που θα μετρούν το εκπαιδευτικό επίτευγμα πολύ αντικειμενικότερα από τις όποιες εξετάσεις.

4. Διορθώστε τις στρεβλώσεις του Νέου Συστήματος Διορισμών (το οποίο παραμένει θετικό στη φιλοσοφία του) και επιταχύνετε την εφαρμογή του.

5. Συνδέστε με τρόπο άμεσο και ουσιαστικό τα σχολεία με τα πανεπιστήμια, τη βιομηχανία και γενικά την αγορά εργασίας.

6. Εξασφαλίστε την ώσμωση ανάμεσα στις βαθμίδες της εκπαίδευσης, ιδιαίτερα την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια, ανάμεσα στις οποίες αυτή τη στιγμή παρατηρείται ελλιπής συντονισμός.

7. Αποκεντρώστε διοικητικά την εκπαίδευση παρέχοντας μέτρο αυτονομίας στις σχολικές μονάδες κατά τα διεθνή πρότυπα.

8. Ενσωματώστε οργανικότερα τα Κρατικά Ινστιτούτα Επιμόρφωσης στον κορμό της εκπαιδευτικής διαδικασίας δημιουργώντας ένα όντως ολοήμερο σχολείο, που θα φιλοξενεί τους μαθητές περισσότερες ώρες στη σχολική μονάδα και θα παρέχει πλουσιότερη ποικιλία μαθησιακών εμπειριών.

9. Ανακαινίστε τα σχολικά κτήρια:

9.1. Διορθώνοντας τις εμφανέστατες κακοτεχνίες και τη φθορά του χρόνου.

9.2. Τοποθετώντας άμεσα μονάδες θέρμανσης και κλιματισμού σε κάθε σχολική αίθουσα.

9.3. Αναπτύσσοντας σύγχρονα συστήματα πληροφορικής και πολυμέσων και άλλα εργαλεία μοντέρνας, διαδραστικής και συνεργατικής μάθησης.

9.4. Αναβαθμίζοντας τους αθλητικούς χώρους των σχολείων, ώστε να παρέχουν συνθήκες ασφαλούς άθλησης στα παιδιά.

9.5. Δημιουργώντας αίθουσες αθλοπαιδιών, θεατρικού παιγνιδιού και μουσικής παιδείας σε κάθε σχολείο.

9.6. Ενισχύοντας την περίμετρο των σχολικών μονάδων, ώστε να αποφεύγονται παρεισφρήσεις εξωσχολικών και βανδαλισμοί, και ενδυναμώνοντας γενικά τη φρούρηση των σχολικών μονάδων εντός και εκτός των ωρών διδασκαλίας.

10. Όταν θα έχετε κάνει όλα τα παραπάνω, συζητήστε και για τον βαθμό στον οποίο έχουν συμβάλει στα πενιχρά εκπαιδευτικά μας αποτελέσματα οι «απαλλαγές» των εκπαιδευτικών, οι δίμηνες “διακοπές” του καλοκαιριού, η εκ του νόμου επιβαλλόμενη διευκόλυνση του εκπαιδευτικού συνδικαλισμού, οι αποσπάσεις μιας δράκας εκπαιδευτικών στο ΥΠΠ και στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και όλα αυτά τα οποία υποκριτικώς προτάσσετε σήμερα.

Υ.Γ. Εγράφη εν Λευκωσία, ουχί εν συννέφοις, υπό Αχαιού. 


ΡΑΒΔΟΣ ΕΝ ΓΩΝΙΑ, ΑΡΑ ΒΡΕΧΕΙ;

Όταν ένα αυτοκίνητο δεν δουλεύει όπως θα έπρεπε, είναι λογικό να υποθέτουμε ασυλλόγιστα ότι φταίει οπωσδήποτε και αποκλειστικά ο οδηγός; Και ως μοναδική θεραπεία να εισηγούμαστε να του αφαιρεθεί η άδεια;

Ή μήπως πρέπει να παραδεχθούμε ότι, ενώ η πλημμελής οδήγηση ενδέχεται να συνέβαλε στη βλάβη, θα πρέπει να ψάξουμε και λίγο βαθύτερα το πρόβλημα, πριν καταλήξουμε;

Φυσικές φθορές, εργοστασιακές αστοχίες, ζημιές από φυσικά φαινόμενα, ατυχήματα, δολιοφθορές, βλάβες που προκλήθηκαν από παρεμβάσεις, κοινώς μοτιφαρίσματα, ασχέτων;

Ποιο καλό παιδί (του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού ή της Ελεγκτικής Υπηρεσίας) μπορεί να μας εξηγήσει τι σημαίνει η παροιμία “ράβδος εν γωνία, άρα βρέχει”;


ΕΠΤΑ ΜΥΘΟΙ

1. ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΕΧΟΥΝ «ΑΠΑΛΛΑΓΕΣ»; Όχι, ανταλλάσσουν διδακτικό με εξωδιδακτικό χρόνο, ώστε να προσφέρουν μια σειρά από υπηρεσίες, που είναι άκρως απαραίτητες για τη λειτουργία του σχολείου και την παροχή πολύπλευρης εκπαίδευσης στα παιδιά μας. Πέραν αυτών των υπηρεσιών, κατά τη διάρκεια του εξωδιδακτικού τους χρόνου είναι διαθέσιμοι επίσης (α) για αναπληρώσεις απόντων συναδέλφων τους, (β) για παιδονομία κατά τα διαλείμματα, (γ) για οποιεσδήποτε άλλες ευθύνες τους ανατεθούν. Ούτε λεπτό από τον χρόνο που οι εκπαιδευτικοί περνούν στο σχολείο (7:30-13:05/ 13:30) δεν είναι κενό. Συνεπώς *ούτε ένα ευρώ* δεν κοστίζουν στο κράτος οι «απαλλαγές» που δεν υπάρχουν.

2. ΟΙ ΑΠΟΣΠΑΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΣΤΟ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΑΧΡΗΣΤΕΣ ΚΑΙ «ΠΕΤΑΞΟΥΜΕΝΑ ΡΙΑΛΙΑ»; Όχι, όσοι δουλέψαμε π.χ. στα Αναλυτικά Προγράμματα γνωρίζουμε καλά πώς και πόσο προσφέρουν οι συνάδελφοι αυτοί. Αν τώρα η κάθε νέα κυβέρνηση, ο κάθε καινούριος υπουργός επιθυμεί να ακυρώσει το έργο του προηγουμένου, γι᾽ αυτό δεν ευθύνονται οι αποσπασμένοι. Από την άλλη, οι αποσπάσεις σε άλλες θέσεις, π.χ. στο Προεδρικό (!), καθαρά πολιτικές πράξεις, αδιαφανείς και ενδεχομένως ρουσφετολογικές, είναι πράγματι άκρως προβληματικές και όντως πρέπει να επανεξεταστούν.

3. ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ «ΠΑΝ ΕΣΣΩ ΤΟΥΣ Η ΩΡΑ ΜΙΑ ΤΖΙΑΙ ΤΖΙΕΙΝΟΝ ΕΝΙ»; Όχι, μέρος του απογεύματος προορίζεται για την προετοιμασία των μαθημάτων, την αξιολόγηση των μαθητών και την προσωπική προσπάθεια για επαγγελματική βελτίωση.

4. ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΧΑΡΙΖΕΤΑΙ ΣΤΟΥΣ ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΕΣ ΠΑΡΕΧΟΝΤΑΣ ΤΟΥΣ «ΑΠΑΛΛΑΓΗ» ΑΠΟ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ; Όχι, η διευκόλυνση του συνδικαλιστικού χρόνου προβλέπεται από τον νόμο· είναι υποχρέωση του κράτους.

5. ΟΙ ΚΥΠΡΙΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΔΙΔΑΣΚΟΥΝ ΤΙΣ ΛΙΓΟΤΕΡΕΣ ΩΡΕΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ; Όχι, βρίσκονται στον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Από την άλλη, το πόσες ώρες θα διδάσκουν — ή γενικότερα θα εργάζονται μέσα στο σχολείο — οι εκπαιδευτικοί σε κάθε χώρα αποτελεί συνάρτηση της γενικότερης εκπαιδευτικής πολιτικής αλλά και των συνθηκών (κλιματολογικών, κοινωνικών και άλλων) της κάθε χώρας. Το να κρατάς τους εκπαιδευτικούς στο σχολείο π.χ. μέχρι τις 2:30 δεν είναι κατανάγκην παραγωγικότερο.

6. ΟΙ ΚΥΠΡΙΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΕΙΝΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΠΡΟΝΟΜΙΟΥΧΟΙ; Όχι, βρίσκονται στην ίδια μοίρα με όλους τους υπαλλήλους του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα. Διορίζονται και εξελίσσονται βάσει των κλιμάκων του ενιαίου μισθολογίου.

7. ΟΙ ΚΥΠΡΙΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ «ΚΑΘΟΥΝΤΑΙ ΤΡΕΙΣ ΜΗΝΕΣ ΤΟΝ ΧΡΟΝΟ»; Όχι, αν σκεφτεί κανείς ότι με πολλή δυσκολία λαμβάνουν κατά τη διάρκεια της χρονιάς άδειες απουσίας, ανάπαυσης, επαγγελματικής επιμόρφωσης κ.λπ., ο χρόνος των «διακοπών» τους δεν είναι κατά πολύ μεγαλύτερος από αυτόν οποιουδήποτε άλλου δημοσίου υπαλλήλου. Ως προς τις άδειες ασθενείας, ισχύει και πάλι ό,τι για όλους τους υπολοίπους. Από την άλλη, η διδασκαλία είναι μια εργασία τρομερά επίπονη και ψυχοφθόρα, η οποία τότε μόνο μπορεί να τελεσφορήσει, όταν ο εκπαιδευτικός είναι φρέσκος και ήρεμος. Όποιος αμφιβάλλει γι᾽ αυτό μπορεί να κάνει ένα πείραμα: ας τοποθετήσει το παιδί του, μόνο το δικό του παιδί, σε μία αίθουσα από τις 7:30 το πρωί μέχρι τη μία το μεσημέρι κι ας προσπαθήσει να το διδάξει ελληνικά, μαθηματικά, ιστορία, επιστήμη, τέχνη, γεωγραφία ή ό,τι άλλο. Ας το επαναλάβει αυτό τις επόμενες μέρες προσθέτοντας κάθε φορά στο δικό του ένα ακόμη παιδί. Τότε ας επανεξετάσουμε το κατά πόσον οι ανάπαυλες είναι απαραίτητο συστατικό της εκπαιδευτικής διαδικασίας τόσο για τον μαθητή όσο και για τον δάσκαλο.


ΚΑΙ ΕΣΤΑΙ Η ΕΣΧΑΤΗ ΠΛΑΝΗ ΜΕΙΖΩΝ ΤΗΣ ΠΡΩΤΗΣ;

Η μεγαλύτερη πλάνη που κυριαρχεί στην κοινωνία των πολιτών αυτή τη στιγμή σχετικά με τις κινητοποιήσεις των εκπαιδευτικών είναι ότι οι τελευταίοι διεκδικούν κάτι ή, στις λιγότερο καλοπροαίρετες εκδοχές του πιο πάνω, “θέλουν τζι άλλα”.

Αγαπητοί συμπολίτες, οι εκπαιδευτικοί ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ επειδή προσβλήθηκαν, διασύρθηκαν και εξευτελίστηκαν επαγγελματικά από τον Υπουργό Παιδείας, τον Γενικό Ελεγκτή και τα παπαγαλάκια τους.

ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΟΝΤΑΙ όχι επειδή θα τους αφαιρέσουν “μια ώρα καθισιού”, αλλά επειδή θεωρείται καθίσι ο εξωδιδακτικός χρόνος.

ΦΩΝΑΖΟΥΝ, επειδή η κυβέρνηση ταυτίζει τον “εξορθολογισμό” με το ψαλίδισμα του προϋπολογισμού για τη δημόσια παιδεία.

ΕΞΑΝΙΣΤΑΝΤΑΙ, διότι εμμέσως πλην σαφώς τους φορτώνουν το σύνολο των ευθυνών για τις όποιες αποτυχίες του εκπαιδευτικού μας συστήματος.

ΟΡΓΙΖΟΝΤΑΙ, διότι ζητούν ποιότητα και τους αντιπροσφέρουν χρήματα, λερά ξεροκόμματα, σαν να είναι αδέσποτα σκυλιά.

Αγαπητοί συμπολίτες, οι εκπαιδευτικοί, κατά τα φαινόμενα, ΑΠΕΡΓΟΥΝ, ώστε να μπορούν να ΕΡΓΑΖΟΝΤΑΙ αποτελεσματικότερα για το καλό των παιδιών ΣΑΣ.

Δεν διεκδικούν κανένα ιδιαίτερο προνόμιο, καμία ξεχωριστή μεταχείριση, κανένα άγαλμα, κανένα μετάλλιο, ούτε καν ένα ευχαριστώ.

ΑΠΑΙΤΟΥΝ και ΔΙΚΑΙΟΥΝΤΑΙ τον σεβασμό μας. Ποτέ στο παρελθόν ένας επαγγελματικός κλάδος στην Κύπρο δεν συκοφαντήθηκε τόσο βάναυσα και τόσο άδικα όσο οι εκπαιδευτικοί.

Συμπολίτη, οι εκπαιδευτικοί δεν ζητούν ΤΙΠΟΤΑ από την τσέπη σου.

Ζητούν όμως ΚΑΤΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΡΙΣΗ ΣΟΥ: να αντιληφθείς πως αν ξεφτιλίσεις τους ανθρώπους που κρατούν στα χέρια τους, στην καρδιά τους, την παιδεία των παιδιών και των εγγονιών σου είναι σαν να τυφλώνεις τον γιατρό που θα σε εγχειρήσει, σαν να ακρωτηριάζεις τον νοσηλευτή που θα σε φροντίσει, σαν να αφοπλίζεις τον αστυνομικό που θα σε προστατεύσει, σαν να κόβεις το νερό από τον πυροσβέστη που θα σβήσει τη φωτιά πριν κάψει τη γούνα σου.

Αν δεν αντιληφθείς σύντομα τα παραπάνω, ἔσται ἡ ἐσχάτη πλάνη μείζων τῆς πρώτης.


ΕΝΑΣ ΜΟΝΟ ΤΡΟΠΟΣ ΑΠΟΜΕΝΕΙ

Διανύουμε τη σφοδρότερη *υπουργογενή* κρίση στην ιστορία της κυπριακής εκπαίδευσης.

Η κρίση είναι πράγματι αμιγώς υπουργογενής, όχι επειδή ο κ. Χαμπιαούρηςανέλαβε καθηκόντως να προωθήσει την πολιτική της κυβέρνησης, αλλά επειδή με τη χονδροειδή πολιτική του αδεξιότητα (η οποία συμπεριλαμβάνει και τη στρατολόγηση συμβούλων, όπως ο κ. Σκαλιάς) ο υπουργός υπερμεγέθυνε το πρόβλημα, σε βαθμό που οι εκπαιδευτικοίδικαίως τώρα πιστεύουν ότι μάχονται για την προσωπική και όχι μόνο την επαγγελματική τους αξιοπρέπεια, για το μέλλον του δημόσιου σχολείου και όχι μόνο τα εργασιακά τους δικαιώματα.

Είναι πλέον, για μένα, σαφές: ο ΜΟΝΟΣ τρόπος να ανοίξουν τα σχολεία στις 10 Σεπτεμβρίου είναι, πέραν της αυτονόητης ακύρωσης των αποφάσεων της 4ης Ιουλίου, η ΑΜΕΣΗ ΑΝΑΔΟΜΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ. Η κίνηση θα ισοδυναμεί με έμπρακτη δημόσια απολογία της κυβέρνησης για τους χειρισμούς του κ. Χαμπιαούρη, για όσα προσβλητικά έγιναν και ειπώθηκαν από τον υπουργό, τους συν αυτώ και τα κυβερνητικά παπαγαλάκια εις βάρος των ανθρώπων που φροντίζουν τα παιδιά μας τις μισές ώρες που είναι ξύπνια.

Η ΑΜΕΣΗ ΑΝΑΔΟΜΗΣΗ του κυρίου Χαμπιαούρη δεν ισοδυναμεί ούτε με εξευτελισμό ούτε με παραδοχή ήττας εκ μέρους του κ. Αναστασιάδη. Αντιθέτως, θα είναι πράξη πολιτικής ανωτερότητας, που θα αποκαταστήσει το κύρος της κυβέρνησης ως έντιμου συνομιλητή.

Αυτό μόνο, άμεση αναδόμηση. Οι απειλές του κ. Προδρόμου και οι… δυσοίωνες συναντήσεις του υπουργού με τον Γενικό Εισαγγελέα είναι απλά γελοιότητες.