Tags
Όμηρος, Αρχαία Ελληνική Γραμματεία από Μετάφραση (Β᾽ Γυμνασία), Ιλιάδα, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου, Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, νέα αναλυτικά προγράμματα
Από τη σχολική χρονιά 2012-13 έχει εισαχθεί στα κυπριακά Γυμνάσια το νέο μοντέλο διδασκαλίας της Ιλιάδας, το οποίο στηρίζεται: (α) σε ριζική αναδιάρθρωση της διδακτέας ύλης στη βάση της αρχής “διδάσκουμε περισσότερη Ιλιάδα με λιγότερους στίχους”· (β) σε καινούριο βοηθητικό υλικό για τον εκπαιδευτικό, το οποίο ακολουθεί τις τελευταίες τάσεις και εξελίξεις της ομηρικής και δη της ιλιαδικής έρευνας· και (γ) σε ένα λιτό βιβλίο μαθητή, που περιέχει κυρίως το κείμενο (σε μετάφραση Δ.Ν. Μαρωνίτη).
Η βασική μεθοδολογία της νέας προσέγγισης έχει ήδη παρουσιαστεί σε παλαιότερο κείμενό μας που φιλοξενήθηκε σε αυτό το ιστολόγιο. Γενικότερα για τη φιλοσοφία του νέου Προγράμματος Σπουδών στην Αρχαία Γραμματεία από μετάφραση μπορείτε να διαβάσετε εδώ. Το ίδιο το Αναλυτικό Πρόγραμμα μπορείτε να το κατεβάσετε ακολουθώντας αυτό τον σύνδεσμο.
Στο σημερινό σύντομο ενημερωτικό κείμενο θα παρουσιαστεί ο αναδιαρθρωμένος προγραμματισμός του μαθήματος και η λογική που τον υπαγόρευσε.
Για την αναδιάρθρωση της διδακτέας ύλης ακολουθήθηκαν οι κάτωθι αρχές:
- Οι διδασκόμενες ενότητες πρέπει με τον οικονομικότερο δυνατό τρόπο (δηλαδή αποφεύγοντας επεισόδια που απηχούν θέματα, μοτίβα και εξελίξεις που μπορούμε να εντοπίσουμε καλύτερα αλλού) να επιτρέπουν στον μαθητή να παρακολουθήσει την εξέλιξη της πλοκής, τουλάχιστον στους σημαντικότερους σταθμούς της, και να γνωρίσει τους σπουδαιότερους πρωταγωνιστές του έπους, ανθρώπους και θεούς.
- Μέσα από τα διδασκόμενα αποσπάσματα ο μαθητής πρέπει να μελετήσει εις βάθος τα σημαντικότερα θέματα της Ιλιάδας.
- Τα κείμενα οφείλουν να καθιστούν εφικτή τη σπουδή των πιο αξιοπρόσεκτων τεχνικών επικής σύνθεσης και αφήγησης.
- Οφείλουν επίσης να επιτρέπουν τη συγκριτική πια προσέγγιση των δύο ομηρικών επών.
Με βάση τις αρχές αυτές, και κυρίως την αρχή της οικονομίας έγιναν οι εξής αναπροσαρμογές στη διδακτέα ύλη:
O συγκριτικός πίνακας που ακολουθεί συνοψίζει τι προστίθεται και τι αφαιρείται:
Ακολούθως θα επιχειρήσουμε να εκθέσουμε διά βραχέων τη λογική των αλλαγών.
ΡΑΨΩΔΙΑ Α
Στη ραψωδία Α συνεχίζει να διδάσκεται αναλυτικά το προοίμιο και η έριδα Αχιλλέα και Αγαμέμνονα μέχρι το σημείο που ο Αχιλλέας ανακοινώνει την απόφασή του να αποσυρθεί από τον πόλεμο (1-244). Συνεχίζεται επίσης η διδασκαλία της «έριδας» στον Όλυμπο. Αφαιρείται το ενδιάμεσο κομμάτι 350-431, στο οποίο παρουσιάζεται ο Αχιλλέας να συνομιλεί με τη μητέρα του, καθώς και το 432-493, η παρέμβαση του Νέστορα.
Η αλληλεπίδραση Αχιλλέα και Θέτιδας είναι βεβαίως κεντρικής σημασίας για την Ιλιάδα. Προτιμήσαμε όμως, αντί του χωρίου στο Α, το Σ 65-137, το οποίο βεβαίως παραπέμπει στο Α 350-431 και του οποίου οι συνέπειες για την πλοκή είναι πολύ σοβαρότερες. Το χωρίο στο Σ, ένα από τα τραγικότερα στην Ιλιάδα (με την κυριολεκτική σημασία της λέξης τραγωδία), «συνομιλεί» σαφώς και με τη συνάντηση Οδυσσέα και Αχιλλέα στη Νέκυια της Οδύσσειας, άρα επιτρέπει και τις συνδέσεις μεταξύ των δύο επών που επιδιώκουμε.
ΡΑΨΩΔΙΑ Β
Στην ύλη προστίθεται το επεισόδιο του Θερσίτη (Β 211-332). Το επεισόδιο αυτό, μια ακόμη έριδα μεταξύ του Αγαμέμνονα και ενός εκ των υφισταμένων του, εν πολλοίς αντιστρέφει την έριδα Αγαμέμνονα και Αχιλλέα στο Α. Εκεί δύο ἀριστῆες Ἀχαιῶν, εδώ ο δημοβόρος βασιλεύς κι ένας από τους οὐτιδανούς, στους οποίους αναφέρθηκε τότε ο Αχιλλέας. Ακόμη και το βασιλικό σκήπτρο, στο οποίο τόσο εστίασε ο ποιητής στο Α – ως σύμβολο κύρους και εξουσίας – επανέρχεται εδώ ως ρόπαλο για τον ξυλοδαρμό του Θερσίτη. Στην ουσία όμως ο Αγαμέμνονας αντιμετωπίζει τις ίδιες κατηγορίες για αλαζονεία, εγωισμό και αυθαιρεσία. Για μια ακόμη φορά η συμπεριφορά του (εδώ μια κακομελετημένη φάρσα, προϊόν θείας απάτης) οδηγεί τους Έλληνες στο χείλος της αποτυχίας. Το επεισόδιο με τον Θερσίτη λήγει χωρίς συνέπειες και με τον Οδυσσέα να επικρατεί ως διαμεσολαβητής, τη στιγμή που στο Ι η διαμεσολάβηση του Οδυσσέα και των άλλων τότε θα αποτύχει οικτρά.
Το επεισόδιο με τον Θερσίτη είναι λοιπόν σημαντικό:
- για να συμπληρωθεί η εικόνα που έχουν σχηματίσει οι μαθητές για τον Αγαμέμνονα·
- για να γνωρίσουν τον ιλιαδικό Οδυσσέα.
- για να συνειδητοποιήσουν οριστικά την αριστοκρατική διάρθρωση και ιδεολογία της Ιλιάδας.
Το επεισόδιο του Θερσίτη, συνεπώς, είναι απαραίτητο, ώστε οι μαθητές να δουν, έστω μέσω μιας μικρής βινιέτας, τον κόσμο που κρύβεται πίσω από τους ηρωικούς ογκόλιθους και που υφίσταται τις βίαιες συνέπειες των επιλογών τους. Η ανθρωπολογία της Ιλιάδας στηρίζεται στο τριμερές σχήμα: Θεοί – Ήρωες – Κοινοί Θνητοί. Ο ιλιαδικός ήρωας είναι πέρα από τον κοινό άνθρωπο, αν και, επώδυνα, δεν φτάνει ποτέ ως τον θεό. Οι παρομοιώσεις του ποιητή προσεικάζουν τον ήρωα με στοιχεία της φύσης ή με άγρια θηρία. Ο ήρωας δεν ανήκει απλώς σε άλλη «τάξη» σε σχέση με τον απλό άνθρωπο στην Ιλιάδα, κοινωνικά και πολιτικά, αλλά σε μια αλλιώτικη σφαίρα ύπαρξης, μια διαφορετική οντολογική κατηγορία.
ΡΑΨΩΔΙΑ Ζ
Στην ύλη διατηρείται η μονομαχία Γλαύκου και Διομήδη, καθώς και η περίφημη ὁμιλία Έκτορα και Ανδρομάχης – δύο επεισόδια εκ των ων ουκ άνευ για τη διδασκαλία της Ιλιάδας. Στην ύλη προστίθεται η προηγούμενη σκηνή μεταξύ Έκτορα, Πάρη και Ελένης (Ζ 311-368). Η σκοπιμότητα της διατήρησης της σκηνής του Γλαύκου και του Διομήδη εξηγήθηκε στο προηγούμενο κείμενό μας.
Ήταν μάλλον άτοπο το γεγονός ότι απουσίαζε από τη διδασκαλία της Ιλιάδας μέχρι σήμερα η πέτρα του σκανδάλου (που εδώ εμφανίζεται πικρά μετανιωμένη), αλλά και ο άνθρωπος που από τη μια προκάλεσε τον πόλεμο, από την άλλη θα επιφέρει τον θάνατο του Αχιλλέα (τον οποίο το Α έχει ουσιαστικά ήδη προαναγγείλει). Η Ιλιάδα, όπως και η Οδύσσεια, αρθρώνεται αφηγηματολογικά μέσα από ευδιάκριτα συμμετρικά σχήματα αντίθεσης, παραλληλισμού κ.ο.κ. Εν πολλοίς έτσι λειτουργεί και η χαρακτηρολογία του έπους. Όπως λοιπόν ο Έκτορας δεν μπορεί να γίνει κατανοητός χωρίς αναφορά στον Αγαμέμνονα και τον Αχιλλέα, έτσι δεν μπορεί να διαβαστεί πλήρως και χωρίς αναφορά στον Πάρη.
ΡΑΨΩΔΙΑ Ι (αφαιρείται από την ύλη)
Αφαιρείται από τη διδακτέα ύλη το εκτενές επεισόδιο της πρεσβείας των Τριών (Φοίνικα, Αίαντα, Οδυσσέα) προς τον Αχιλλέα και δη η απάντηση του Αχιλλέα προς τους διαμεσολαβητές.
Η αφαίρεση αυτού του επεισοδίου μας προβλημάτισε ιδιαίτερα: είναι ξεκάθαρη η σημασία του για το έπος, μεταξύ άλλων διότι συναπαρτίζει μια αλυσίδα σημαντικών πρεσβειών, που αποτελούν στρατηγικούς σηματωρούς της αφήγησης: από το Α και την πρεσβεία του Χρύση, στο Ι και την πρεσβεία των Τριών, και τέλος στο Ω και την πρεσβεία του Πριάμου. Όμως:
- Τον άτεγκτο Αχιλλέα, όμως, που εξωθεί σε (αυτο)καταστροφικά άκρα το ηρωικό ιδανικό, τον έχουμε ήδη δει στο Α.
- Τον Αχιλλέα τον ἀγορητήν επίσης σε ένα βαθμό τον θαυμάσαμε σε εκείνη τη σκηνή.
- Τη νοσταλγική τέλος εικόνα της Φθίας, την οποία τραγικώς ο Αχιλλέας δεν θα ξαναδεί, τη συνθέτουμε και μέσα από τη συνάντησή του στο Ω με τον Πρίαμο.
ΡΑΨΩΔΙΑ Π
Αφαιρείται από την ύλη ένα μεγάλο τμήμα από την ἀριστείαν του Πατρόκλου (Π 684-817). Διατηρείται μόνο το τελευταίο τμήμα της μονομαχίας του με τον Έκτορα, στο οποίο περιγράφεται και ο θάνατός του.
Η αριστεία αποτελεί μια από τις συνηθέστερες τυπικές σκηνές της Ιλιάδας. Το ενδιάμεσο τμήμα του έργου αποτελεί ουσιαστικά μια παρατεταμένη αλυσίδα τέτοιων αριστειών, με κορυφαία την αριστεία του Έκτορα, η οποία προκαλεί και την παρέμβαση του Πατρόκλου. Οι αριστείες συχνά κορυφώνονται σε μια μονομαχία, αν και η τελευταία τυπική σκηνή έχει γενικώς τη δική της ξεχωριστή δυναμική. Από τις μονομαχίες της Ιλιάδας ξεχωρίζουν τέσσερις: (α) του Μενελάου και του Πάρη στο Γ, (β) του Έκτορα και του Αίαντα στο Η, (γ) του Έκτορα και του Πατρόκλου στο Π και βεβαίως του Έκτορα και του Αχιλλέα στο Χ. Η βαθμιαία αύξηση της έντασης (και του διακυβεύματος) είναι σαφής.
Η ελάφρυνση της διδακτέας ύλης στο Π θα επιτρέψει στον φιλόλογο να εγκύψει περισσότερο στη λεπτομέρεια εδώ, αλλά θα του επιτρέψει επίσης να εστιάσει στην πολύ σημαντικότερη μονομαχία, τη μάχη των μαχών, στο Χ.
ΡΑΨΩΔΙΕΣ Ρ ΚΑΙ Σ
Το χωρίο Ρ 424-58 αντικαθίσταται από το Σ 65-137.
Το σύντομο χωρίο από τη Ρ είναι απόσπασμα από τη μάχη για την ανάκτηση του νεκρού του Πατρόκλου. Πρόκειται για το κλάμα των αθανάτων αλόγων του Αχιλλέα για τον θάνατο του ηνιόχου τους, που βεβαίως προοιωνίζεται τον χαμό του ιδίου του Πηλείδη. Η σκηνή είναι βεβαίως ιδιαίτερα συγκινητική (και με καβαφικούς αποήχους). Τέτοια όμως ακριβώς σκηνή πάθους, που τονίζει τον θείο οίκτο για το ὀϊζυρὸν γένος των ανθρώπων και ειδικότερα τη σκληρή μοίρα του αθανάτου που η μοίρα τον έχει συνδέσει άρρηκτα με θνητούς, θα δούμε στη συνομιλία Αχιλλέα και Θέτιδας στο Σ.
ΡΑΨΩΔΙΑ Χ
Αν περιστείλαμε την αριστεία του Πατρόκλου και τη μονομαχία με τον Έκτορα, σκοπός ήταν να δοθεί διδακτικός χώρος και χρόνος στη σύγ-κρουση εκείνη που κορυφώνει την Ιλιάδα, τη μονομαχία Αχιλλέα και Έκτορα.
Ξεκινάμε την ενότητα προς διδασκαλία από τη φυγή του Έκτορα μπρος στην ακατάσχετη επέλαση του Αχιλλέα: η πιο μεγάλη ώρα του Έκτορα στην Ιλιάδα ξεκινά με μια οπισθοχώρηση (σημείο δειλίας;). Η καταδίωξη του Έκτορα από τον Αχιλλέα που ακολουθεί είναι στιγμή κατά την οποία συμπυκνώνεται η τραγική ουσία της Ιλιάδας:
- μέσα από την αντιπαράθεση ειρηνικών και πολεμικών εικόνων (όπως και στην ασπίδα του Αχιλλέα),
- μέσα από την απελπισμένη και μάταιη πάλη του καταδικασμένου Έκτορα για τη ζωή του και την πόλη του, και
- μέσα από τη συναίσθηση ότι ο πόδας ὠκὺς Ἀχιλλεὺς είναι επίσης και ὠκύμορος, τρέχει μανιασμένος και προς τον δικό του χαμό.
ΡΑΨΩΔΙΑ Ω
Από τον παλαιό προγραμματισμό της Ω διευρύνεται κάπως η πρώτη ενότητα (που τώρα φτάνει ως τον στ. 595 αντί του 570) και αφαιρείται η ενότητα 678-723.
Η ενότητα των λύτρων του Έκτορα τελειώνει φυσιολογικά στον στίχο 595, με την αποστροφή του Αχιλλέα προς τον Πάτροκλο (μή μοι, Πάτροκλε, σκυδμαινέμεν…), κάτι σαν ξόρκι που επαναφέρει τα ἄποινα και την τιμήν ως ηρωικές αξίες ανακαλώντας τη σύγκρουση στο Α. Η ενότητα 678-723, η τελική φυγάδευση του Πριάμου από τον Ερμή και η είσοδος του νεκρού Έκτορα στην Τροία, είναι σκηνή μεγάλης συναισθηματικής έξαρσης, αλλά για τις δικές μας ανάγκες δεν προσθέτει πολλά, ειδικά εφόσον δεν μας επιτρέπεται να διδάξουμε την ενότητα στα φυσικά της όρια, δηλαδή την Ω μέχρι το τέλος της.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΑΘΗΤΗ ΚΑΙ ΤΟΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ
Το Βιβλίο του Μαθητή μπορείτε να το κατεβάσετε από δω.
Στους ακόλουθους συνδέσμους θα βρείτε:
- To υποστηρικτικό υλικό για τη Ραψωδία Α (Πόπη Χριστοφόρου-Πούγιουρου)
- To υποστηρικτικό υλικό για τη Ραψωδία Β (Ανδρέας Κρίγκος)
- To υποστηρικτικό υλικό για τη Ραψωδία Ζ (Έλενα Πηδιά)
- To υποστηρικτικό υλικό για τη Ραψωδία Π (Ανδρέας Κρίγκος)
- To υποστηρικτικό υλικό για τη Ραψωδία Σ (Πόπη Χριστοφόρου-Πούγιουρου)
- To υποστηρικτικό υλικό για τη Ραψωδία Χ (Σταύρος Σταύρου)
- To υποστηρικτικό υλικό για τη Ραψωδία Ω (Σταύρος Σταύρου)
Τον συντονισμό και την επιμέλεια της συγγραφής του υποστηρικτικού υλικού ανέλαβε η κυρία Λουκία Χατζημιχαήλ. Επιθεωρήτρια Μέσης Εκπαίδευσης. Επιστημονική καθοδήγηση παρέσχε ο γράφων, ο οποίος είχε και τη γενική ευθύνη για την οργάνωση του μαθήματος.
Pingback: “Λωτοφάγοι”: Γενικό ευρετήριο | Λωτοφάγοι
Αικατερίνη said:
Μάλιστα… σας ευχαριστώ πολύ! Παίζει τόσο έξυπνα μαζί μας ο Όμηρος τελικά με το να μη μας δίνει τις απαντήσεις!
Επέμενα στο ερώτημά μου, γιατί επηρεάστηκα από αυτήν εδώ τη μελέτη http://novaonline.nvcc.edu/eli/troy/bbversion/level4/achillesanger.html
στην οποία αναφέρεται (με τρόπο οριστικό και αμετάκλητο) ότι όλα είναι θέλημα του Δία. Να είστε καλά για την αναλυτική σας εξήγηση!
Καλό σας απόγευμα.
LikeLiked by 1 person
antonispetrides.wordpress.com said:
Είναι ποικίλες οι σχολές σκέψης… Αυτό είναι άλλωστε και το μεγαλείο της Ιλιάδας, ότι τόσες χιλιάδες χρόνια εξάπτει ακόμη συζητήσεις, ακόμη και… πάθη!
Χαρά μου η συζήτησή μας!
Α.
LikeLike
Αικατερίνη said:
Κύριε Πετρίδη, σας ευχαριστώ πολύ για την απάντησή σας.
Κατανοώ την τραγική πλευρά της Ιλιάδας, το γεγονός δηλαδή ότι οι μεγάλοι πρέπει να συντριβούν για τα σφάλματά τους και πως προκειμένου να επέλθει ισορροπία είναι αναγκαίοι τόσο θάνατοι.
Όμως, μου αναφέρετε στην απάντησή σας : “Δεν διευκρινίζεται ποτέ στην Ιλιάδα – αυτή η αμφισημία είναι η αξία της ποίησης – αν και αυτή η πτώση είναι τμήμα της Διὸς βουλῆς… “. Μα στους στίχους της ραψωδίας Ο, όπου ξεδιπλώνεται ολόκληρο το σχέδιο του Δία, συγκαταλέγονται οι θάνατοι του Πατρόκλου και του Έκτορα. Πρόκειται δηλαδή για φόνους για τους οποίους δεν υπάρχει το ενδεχόμενο να μη συμβούν. Μήπως επομένως το σχέδιο του Δία ξεπερνά τα όρια του αρχικού αιτήματος του Αχιλλέα (απόδοση τιμής από τους Αχαιούς) και συμπορεύεται με την εξέλιξη της οργής του ήρωα μέχρι το καταλάγιασμά της;
LikeLiked by 1 person
antonispetrides.wordpress.com said:
Εντοπίζω τα εξής ενδιαφέροντα στο συγκεκριμένο χωρίο από το Ο:
1. Ο Δίας ανακοινώνει τη βουλή του, αλλά, ενώ απλώνει την αποκάλυψή του μέχρι και την ίδια την άλωση της Τροίας, δεν αναφέρεται στην αναγκαία διασύνδεση ανάμεσα στον θάνατο του Έκτορα και του Αχιλλέα, δεν επισημαίνει ότι κατά την άλωση της Τροίας ο Αχιλλέας δεν θα είναι ζωντανός: με άλλα λόγια, ο ποιητής, όπως θα κάνουν αργότερα οι τραγικοί στους προλόγους τους, προαναγγέλλει μερικώς την εξέλιξη των πραγμάτων, αλλά παραλείπει τη σημαντικότερη λεπτομέρεια. Είναι βουλή του Διός ο θάνατος του Αχιλλέα; Είναι ο θάνατος του Αχιλλέα προϊόν της δικής του ελεύθερης επιλογής; Ισχύουν και τα δύο; Το ποίημα δεν το ξεκαθαρίζει.
2. Ο Δίας αντιλαμβάνεται ως τιμή προς το πρόσωπο του Αχιλλέα, αλλά και της μητέρας του, το γεγονός ότι θα υποφέρουν οι Αχαιοί, ακόμη κι αν αυτό συνεπάγεται τον θάνατο του Πατρόκλου (καθώς και του Σαρπηδόνα, του δικού του γιου), καθώς και το ότι ο Αχιλλέας θα σκοτώσει τον Έκτορα, έστω κι αν αυτό προϋποθέτει και τον δικό του άωρο θάνατο. Του το υποσχέθηκα, λέει, του Αχιλλέα (ὡς οἱ ὑπέστην πρῶτον). Ο Αχιλλέας, όμως, είναι σαφές ότι ΔΕΝ γνωρίζει τις πλήρεις συνέπειες αυτής της υπόσχεσης για τον καλύτερό του φίλο και για τον ίδιο, δεν γνωρίζει ότι η βουλή του Διός επιφυλάσσει για τον ίδιο πένθος και θάνατο. Και πάλι, τι συμβαίνει εδώ; Εξαπατά ο Δίας τον Αχιλλέα; Του λέει τη μισή αλήθεια; Οι απαντήσεις δεν δίνονται.
Η ουσιαστική απάντηση είναι η εξής. Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της Ιλιάδας είναι η απόλυτη αδυναμία των θεών να μετάσχουν του ανθρωπίνου πόνου. Θεοί και άνθρωποι κινούνται σε εντελώς διαφορετικές οντολογικές σφαίρες. Για τους θεούς οι άνθρωποι είναι αθύρματα. Η τραγικότητα των ανθρώπων προκύπτει από το πεπερασμένο της γνώσης τους και της ζωής τους. Την ίδια στιγμή, όμως, η τραγικότητα είναι που καθιστά τους ανθρώπους, σε ποιητολογικό πια επίπεδο, σαφώς πιο ενδιαφέροντες, σαφώς πιο συναρπαστικούς χαρακτήρες. Οι θεοί της Ιλιάδας είναι έξω από τα πράγματα, πάνω από τα πράγματα, πέρα από τα πράγματα. Στην Ιλιάδα τα νήματα τα κινούν οι βουλές των θεών, αλλά η ποιητική ουσία έγκειται στις επιλογές των ανθρώπων.
Όποια κι αν είναι, λοιπόν, η βουλή του Διός στην Ιλιάδα αποκαλύπτεται μόνο μερικώς τόσο στον πρωταγωνιστή της όσο και στους αναγνώστες-ακροατές της. Η πορεία του ήρωα στο έργο, στην πραγματικότητα, δεν καθορίζεται από τη βουλή του Διός, αλλά από τις προσωπικές του επιλογές.
LikeLike
Αικατερίνη said:
Καλησπέρα σας,
Κατ’αρχάς θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για τη βοήθεια που προσφέρετε μέσω αυτών των βιβλίων σε όλους φιλολόγους και πρωτίστως στους τελειόφοιτους φοιτητές, οι οποίοι δε διδαχτήκαμε ποτέ ουσιαστικά την Ιλιάδα κατά τα φοιτητικά μας χρόνια. Όταν λέω ουσιαστικά, εννοώ πως δεν είχαμε ποτέ την ευκαιρία να κατανοήσουμε το σχέδιο της Ιλιάδας συνολικά, ώστε και να εκτιμήσουμε την πραγματική αξία του έργου, αλλά και να μπορέσουμε να τη μεταδώσουμε στους αυριανούς μαθητές μας.
Θα ήθελα, σε αυτό το σημείο, να διατυπώσω ένα ερώτημα αναφορικά με τη σχέση του σχεδίου του Δία και την μηνιν του Αχιλλέα, το οποίο με βασανίζει εδώ και καιρό.
Στο στίχους 72 – 77 της ραψωδίας Ο, ο Δίας λέει στην Ήρα : “και ούτ’ εγώ παύω τον θυμόν(…) πριν ή τελειώσ’ ολόκληρον τον πόθον του Αχιλλέως που πρώτα του υποσχέθηκα και με της κεφαλής μου το νεύμα οπόταν έπεσε στα γόνατά μου η Θέτις κι εζήτησε τον πορθητήν Πηλείδην να τιμήσω. ” Το ερώτημά μου είναι το εξής:
Σύμφωνα με τα λόγια του Δία, το σχέδιο του είναι προορισμένο να διαρκέσει μ έ χ ρ ι ς ό τ ο υ ικανοποιηθεί το αίτημα του Αχιλλέα, δηλαδή μέχρις ότου ο Αχιλλέας τιμηθεί, όπως του αρμόζει, από τους Αχαιούς. Ο θάνατος του Πατρόκλου είναι αναγκαίο να συμβεί, καθώς αποτελεί τον μόνο τρόπο προκειμένου να πάψει ο Αχιλλέας να είναι οργισμένος με τους Αχαιούς και να στρέψει την οργή του από τους συμμάχους του Αχαιούς προς μια πιο “ταιριαστή” πλευρά, τον εχθρό Τρώα, Έκτορα. Πώς όμως μέσα από τα γεγονότα που ακολουθούν τον θάνατο του Πατρόκλου ο Αχιλλέας τιμάται από τους Αχαιούς; Διαφορετικά, γιατί το σχέδιο του Δία συμβαδίζει με το καταλάγιασμα της οργής του Αχιλλέα (τέλος ραψωδίας Ω) και όχι με την “ολοκλήρωση του πόθου του Αχιλλέα”, την απόδοση τιμής από τους Αχαιούς;
Σας ευχαριστώ
LikeLiked by 1 person
antonispetrides.wordpress.com said:
Αγαπητή Αικατερίνη, σε ευχαριστώ που διαβάζεις τους “Λωτοφάγους”. Χαίρομαι ιδιαίτερα που βρίσκεις κάτι χρήσιμο εδώ!
Η περίφημη Διὸς βουλή διέπει το αφηγηματικό σχέδιο της Ιλιάδας. Το σχέδιο του Δία είναι όντως η τιμωρία των Αχαιών για την περιφρόνηση που επιδεικνύουν προς τον γιο της Θέτιδας. Η Ιλιάδα, όμως, ενέχει το σπέρμα της τραγωδίας – κι αυτό σημαίνει ότι οι ακραίες μορφές συμπεριφοράς οδηγούν εν τέλει στην αυτοκαταστροφή και οι ακραίοι χαρακτήρες, οι χαρακτήρες των οποίων τα συναισθήματα και η προσωπικότητα υπερβαίνουν τα ανθρώπινα μέτρα, πέφτουν εκκωφαντικά. Δεν διευκρινίζεται ποτέ στην Ιλιάδα – αυτή η αμφισημία είναι η αξία της ποίησης – αν και αυτή η πτώση είναι τμήμα της Διὸς βουλῆς… Η πτώση του Έκτορα και του Αχιλλέα, όμως, είναι απαραίτητη για να ολοκληρωθεί το τραγικό σχέδιο της Ιλιάδας. Το ποίημα δεν θα ήταν τραγικό – ενδεχομένως δεν θα ήταν καν υψηλή ποίηση – αν τελείωνε απλά με την τιμωρία των Αχαιών για την προσβολή που έκαναν στον μεγάλο τους ήρωα.
Γιατί, όπως είπαμε, η ουσία της τραγωδίας δεν είανι ο θάνατος των μικρών, αλλά η εκκωφαντική, η φοβερή και ελεεινή πτώση των μεγάλων. Ο θάνατος του Πατρόκλου είναι το άμεσο αποτέλεσμα της δικής του υπερβασίας. Είναι όμως επίσης εμμέσως και η φυσική συνέπεια της ακραίας εμμονής του Αχιλλέα στην οργή του – και το γεγονός ότι η εμμονή αυτή είναι ακραία, άρα εν δυνάμει καταστροφική, αποδεικνύεται ξεκάθαρα στη ραψωδία Ι και την πρεσβεία των Τριών. Με απλά λόγια: αν ο Αχιλλέας έδινε τόπο στην οργή τότε, ο Πάτροκλος δεν θα πέθαινε ποτέ. Πρόκειται για κατεξοχήν τραγική εξέλιξη, με την έννοια που θα προσδώσει στο τραγικό η ίδια η τραγωδία του 5ου αιώνα: η πτώση των μεγάλων ηρώων προκύπτει δι᾽ ἁμαρτίαν τινά, εξαιτίας μιας λανθασμένης κρίσης και επιλογής, η οποία υπαγορεύεται από τα ακραία στοιχεία του χαρακτήρα τους.
Το διάστημα ανάμεσα στον θάνατο του Πατρόκλου και το τέλος της Ιλιάδας είναι εκείνο στο οποίο ο Αχιλλέας σφραγίζει τη δική του μοίρα – και πάλι μέσα από μια ελεύθερη προσωπική επιλογή, και πάλι υπακούοντας στα πιο ακραία στοιχεία του ήθους του. Ο Αχιλλέας λαμβάνει από τη Θέτιδα την προειδοποίηση ότι, αν επιστρέψει στη μάχη για να εκδικηθεί τον Πάτροκλο, οι θεοί θα του δώσουν δόξα, αλλά θα πεθάνει νέος. Η επιλογή του, την οποία στην Οδύσσεια παρουσιάζεται να μετανιώνει πικρά, είναι να ζήσει μια σύντομη, αλλά ένδοξη ζωή. Η στάση αυτή φαίνεται να συνάδει με το επικό ιδεώδες, αλλά στο συγκεκριμένο συγκείμενο είναι απάντηση μάλλον θυμική: ο θυμός του Αχιλλέα είναι τιτάνιος, πέρα από τον άνθρωπο.
Ελπίζω αυτά να βοηθούν!
LikeLike